Openingslezing EuroClio Leerstoel Historische Cultuur in Transitie
Digitalisering en historische cultuur: Internet memes als multimodale historische analogieën
Prof. dr. Robbert-Jan Adriaansen
Datum: 11 december 2024
Tijd: 19u30
Locatie: Paviljoen Vandenhove, Rozier 1, Gent
De vakgroep Geschiedenis, het onderzoeksforum TAPAS/Thinking About the PASt, het Instituut voor Publieksgeschiedenis en de Vakdidactiek Geschiedenis en Cultuurwetenschappen nodigen jullie van harte uit voor de inaugurele lezing van de leerstoel Historische Cultuur in Transitie, een gastprofessoraat gevestigd door EuroClio, de Europese vereniging van geschiedenisonderwijzers. In de openingslezing zal leerstoelhouder prof. dr. Robbert-Jan Adriaansen ingaan op de impact van digitalisering op onze omgang met het verleden. Centraal staat de vraag hoe digitale communicatievormen de manier waarop we geschiedenis representeren en begrijpen beïnvloeden.
Programma
- Welkom door professoren Gita Deneckere (decaan Faculteit Letteren en Wijsbegeerte), Jeroen Deploige, (Vakgroepvoorzitter Geschiedenis), Berber Bevernage en Koen Aerts (trekkers van de leerstoel)
- Lezing prof. Adriaansen, ‘Digitalisering en historische cultuur: Internet memes als multimodale historische analogieën’
- Commentaar prof. Christophe Verbruggen + Discussie
- Receptie (Atrium faculteitsbibliotheek, Rozier 44)
Gelieve voor 3 december te registeren als u erbij wil zijn.
Over de lezing
De digitalisering van onze communicatie heeft een grote invloed op de hedendaagse historische cultuur, de maatschappelijke omgang met het verleden. Nieuwe media en communicatieplatformen veranderen niet alleen hoe we informatie over het verleden delen en consumeren, maar ook hoe we het verleden interpreteren en er betekenis aan geven. Sociale media maken nieuwe vormen van historische representatie mogelijk, bijvoorbeeld door het gecombineerd gebruik van beeld, tekst en audio, maar leggen ook beperkingen op en sturen daarmee vormen van historisch denken.
In deze openingslezing van de EuroClio Leerstoel Historische Cultuur in Transitie gaat prof. dr. Robbert-Jan Adriaansen specifiek in op de rol van internet memes als nieuwe vorm van historische representatie. Gebruikmakend van innovatieve digitale methoden voor beeld-tekstanalyse laat hij zien hoe memes op het populaire platform Reddit, analogisch redeneren faciliteren en wat de rol van meme-sjablonen hierin is. Daarnaast gaat hij in op de educatieve mogelijkheden en beperkingen van het gebruik van ‘multimodale historische analogieën’ die tekst en beeld combineren.
Over de leerstoel
De leerstoel Historische Cultuur in Transitie aan de Universiteit Gent is een gastprofessoraat ingesteld door EuroClio, de Europese vereniging voor geschiedenisonderwijzers. De leerstoel richt zich op het bestuderen van de veranderende omgang met het verleden in de hedendaagse samenleving en onderzoekt hoe globalisering, politisering en digitalisering invloed hebben op historische interpretatiekaders, identiteiten en geschiedopvattingen. Het doel is om inzicht te krijgen in de complexiteit van de moderne historische cultuur en de rol van geschiedenis in onderwijs en samenleving.
De leerstoel zal voor een dag per week ingevuld worden door prof. dr. Robbert-Jan Adriaansen. Adriaansen is tevens verbonden aan de afdeling Geschiedenis van de Erasmus Universiteit Rotterdam waar hij uitvoerend directeur is van het Center for Historical Culture en mede het Heritage & Identity onderzoekscluster leidt binnen het Erasmus Research Institute for Media, Culture, History & Society.
Opening Lecture EuroClio Chair Historical Culture in Transition
Digitalization and Historical Culture: Internet Memes as Multimodal Historical Analogies
Prof. dr. Robbert-Jan Adriaansen
Date: December 11, 2024
Time: 7:30 PM
Location: Paviljoen Vandenhove, Rozier 1, Ghent
Note: The lecture will be in Dutch!
The Department of History, the TAPAS/Thinking About the PASt research forum, the Institute for Public History, and the History and Cultural Sciences Teaching Methods cordially invite you to the inaugural lecture of the Chair of Historical Culture in Transition, an endowed chair established by EuroClio, the European Association of History Teachers. In the opening lecture, chair holder Prof. dr. Robbert-Jan Adriaansen will address the impact of digitalization on our engagement with the past. The central question is how digital forms of communication influence the way we represent and understand history.
Program
- Welcome by Professors Gita Deneckere (Dean Faculty of Arts and Philosophy), Jeroen Deploige (Department Chair History), Berber Bevernage and Koen Aerts (chair coordinators)
- Lecture by Prof. Adriaansen, ‘Digitalisering en historische cultuur: Internet memes als multimodale historische analogieën’
- Commentary by Prof. Christophe Verbruggen + Discussion
- Reception (Faculty Library Atrium, Rozier 44)
Please register by December 3 if you wish to attend.
About the Lecture
The digitalization of our communication has a major impact on contemporary historical culture, society’s engagement with the past. New media and communication platforms not only change how we share and consume information about the past but also how we interpret it and give it meaning. Social media enable new forms of historical representation, for example through the combined use of image, text, and audio, but also impose limitations and thus guide forms of historical thinking.
In this opening lecture of the EuroClio Chair Historical Culture in Transition, Prof. dr. Robbert-Jan Adriaansen specifically addresses the role of internet memes as a new form of historical representation. Using innovative digital methods for image-text analysis, he demonstrates how memes on the popular platform Reddit facilitate analogical reasoning and the role of meme templates in this process. He also discusses the educational possibilities and limitations of using ‘multimodal historical analogies’ that combine text and image.
About the Chair
The Chair of Historical Culture in Transition at Ghent University is an endowed chair established by EuroClio, the European Association of History Teachers. The chair focuses on studying the changing engagement with the past in contemporary society and investigates how globalization, politicization, and digitalization influence historical interpretative frameworks, identities, and historical conceptions. The aim is to gain insight into the complexity of modern historical culture and the role of history in education and society.
The chair will be filled one day per week by Prof. dr. Robbert-Jan Adriaansen. Adriaansen is also affiliated with the History Department at Erasmus University Rotterdam, where he is executive director of the Center for Historical Culture and is co-lead of the research cluster Heritage & Identity at the Erasmus Research Institute for Media, Culture, History & Society