Werkgroep Oral History – levensgeschiedenissen in de wereld van de kunst

Datum: vrijdag 13 juni, 15-17 uur. Borrel na afloop.
Plaats: zaal 3.01 in het Universiteitstheater, Nieuwe Doelenstraat 16, Amsterdam.
Aanmelden: Toegang is gratis, maar alleen na reservering bij L.vanHelvoort@uva.nl

Op 13 juni wil de werkgroep oral history van het Huizinga Instituut aandacht besteden aan het schrijven van levensgeschiedenissen in de wereld van de kunst. Centraal staat daarbij het boek:

The Artist Interview for Conservation and Presentation of Contemporary Art: Guidelines and Practice, ed. Lydia Beerkens et al., dat in 2012 verscheen. Zie: http://www.japsambooks.nl/nl/boeken/verwachte-titels/the-artist-interview-for-conservation-and-presentation-of-contemporary-art-guidelines-and-practice/105%3E

Op die middag zal drs. Sanneke Stigter, Docent en Onderzoeker Conservering en Restauratie Moderne en Hedendaagse Kunst aan de UvA, vertellen over haar rol als restaurator bij het houden van kunstenaars interviews en het construeren van dergelijke bronnen. Zij is mederedacteur van het boek en auteur van de hoofdstukken “The Artist Interview as a Conservation Tool for Process-Based Art by Sjoerd Buisman” en “Reflections on the Artist Interview and the Conservator’s Point of View by Example of Ger van Elk.”

Daarna zal Ijsbrand van Hummelen ingaan op de theoretische achtergrond van het project. Ijsbrand Hummelen is restaurator en senior onderzoeker bij de Rijksdienst voor Cultureel Erfgoed. Hij is een van de initiators van het project Kunstenaars Interviews / Kunstenaars Archieven waar het boek uit voortkomt, en de auteur van het hoofdstuk “Systematic Movements in the Work by Peter Struycken: The interview as a Co-Production.”

Een derde inleiding wordt gehouden door drs. Liesbeth Abraham, restaurator bij het Frans Hals Museum, die de kunstenaar Constant tweemaal interviewde voor het project. Zij is auteur van het hoofdstuk “‘You should never give up your freedom’: Some Reflections Following two Conversations with Constant.”

Alle drie zullen vertellen over de door hen gehouden interviews en over waarom deze nieuwe benadering zinvol en fascinerend is. Aan het eind zal Sanneke Stigter ingaan op het vervolg traject in een Europese aanvraag Artist Interview and Participation as Research Tools in Conservation, waarbij samenwerking is gezocht met een aantal Europese restauratieopleidingen en verschillende musea.

Wij nemen aan dat U geïnteresseerd zult zijn in deze nieuwe ontwikkeling van oral history. De uitwisseling met deze andere manier van werken, die ook veel overeenkomsten heeft lijkt ons zeer vruchtbaar!